Što je primarni cilj digitalne transformacije?

Što je primarni cilj digitalne transformacije?

Autor: dr.sc. Drago Cmuk, Chief Business Officer u CADCAM Group za Hrvatsku, vanjski suradnik i predavač na Akademiji za poduzetništvo iz područja digitalne transformacije poduzeća

Zbog naravi moga posla svakodnevno razgovaram s vodećim ljudima  industrije u Adriatic regiji o unaprjeđenju njihovog poslovanja i digitalnoj transformaciji (DX). Moram priznati da su na razini managementa razmišljanja o tome vrlo različita. Za neke je to strateški prioritet, za druge samo trend upitne koristi, dok treći u tome vide neizbježnu nuždu. Svoja iskustva iz najboljih projekata, ali i predavanja na fakultetima i poslovnim školama, iznijet ću u ovom blogu, kroz seriju članaka.

Ujedno ću u suradnji s Akademijom za poduzetništvo ugostiti vodeće managere hrvatske industrije koji se bave pitanjem digitalne transformacije i predstaviti vam njihova iskustva. Cilj je predstaviti glavne izazove u digitalnoj transformaciji poslovanja i u poplavi raznoraznih teorija i savjeta zainteresiranima za ovu temu ponuditi najbolje prakse – iz prve ruke.

Uspješni projekti su vrlo zanimljivi, poticajni i izazovni, no čini mi se da najviše možemo naučiti iz onih loših primjera. Obećanjem, neću štedjeti ni jedne ni druge 😉

Za početak, ne bih li u ovaj tekst unio više od svog mišljenja, napravio sam brzu anketu na LinkedIn-u s pitanjem iz naslova. U vrlo kratkom vremenu, od preko 4000 pogleda odgovorilo je 117 ljudi. U anketi sam tražio i komentare za one koji nisu zadovoljni ponuđenim odgovorima ili imaju nešto za dodati. Rezultati ankete su sljedeći:

Na anketu su daleko najviše odgovarali različiti manageri (oko 2/3 odgovora), a od njih je više od pola bilo izvršnih. Moram zaključiti dvije stvari: kao prvo da imam sjajnu publiku na LinkedIn-u i drugo da je management očito za tu temu jaaako zainteresiran🙂 Zanimljivo je i da je većina CEO-a glasala za drugo: promjenu poslovnog modela.

Gornja 4 odgovora odabrao sam zato što predstavljaju ono što će danas pojedinci navesti kao glavne ciljeve:

•          Operativna izvrsnost – da radimo brže i jeftinije, minimiziramo rutinske i uvedemo učinkovite procese i alate;

•          Promjena poslovnog modela – da radimo na novi način i nudimo novim kupcima moderne, digitalne usluge na bolji način;

•          Bolji odnos s kupcem – da postignemo veći doseg do novih vrsta kupaca koji žele “digitalno” iskustvo u onome što radimo;

•          Inovativnost – da potaknemo i omogućimo nova rješenja unutar organizacije u kojoj radimo.

Bilo je i dosta komentara, većina u stilu da DX mora omogućiti više od jednog navedenog cilja i jedan ili dva na temu promjene načina rada ili mindseta zaposlenika – jer bez promjene, zapravo, nismo ništa napravili.

Mogu slobodno zaključiti: nitko nije promašio!

U konačnici, svaki od tih ciljeva legitimno može biti najvažniji za određenu organizaciju. Budući da su glasali i neki moji klijenti, u to sam i za mnoge i potpuno siguran. Da, njima je većinom cilj postići operativnu izvrsnost, a mnogima i promijeniti poslovni model. No, čemu onda ovaj članak?

Neki mudru ljudi kažu da je ponekad potrebno čitati između redova. Nekad je ono što se ne kaže, važnije od eksplicitno rečenog. Razmislite, postoji li jedan cilj koji je zajednički za svaku opciju?  Jedan nužan koji strši nad njima, a bez kojeg ni jedno od navedenog zapravo ne bi funkcioniralo? Tehnologija? Digitalni alati? Novac i uštede? Pokušajte se sjetiti što ih točno povezuje.

Složit ćete se, vjerujem, sa mnom: zajednički nazivnik svim benefitima uvijek je isti: ČOVJEK.

Svaki se od ciljeva jako oslanja na ljude i promjenu njihova rada i razmišljanja. Ljude koji će kliknuti, koji će pripremiti robota, proizvodnu traku, bazu podataka…

DX je nemoguća bez ljudi, oni su srce svake promjene.

Satya Nadela, trenutni CEO Microsofta, izvukao je Microsoft iz 14-godišnje stagnacije i utrostručio vrijednost kompanije tako što se upravo usmjerio na ljude i promjenu organizacijske kulture. Reći ćete, tu je bilo i puno strategije i tehnologija. Naravno. Ali nikakva tehnologija ne može eliminirati ljudsku komponentu – u gotovo svakoj promjeni.

Ljudi pak, ne vole promjene. Štoviše, opiru im se svom snagom. I upravo zato je to primarni cilj DX. To je, baš zbog toga, i najčešći razlog neuspjeha takvih inicijativa. Ozbiljna istraživanja govore da ljudi zapravo ne vole promjene u odnosu sila, boje se neizvjesnosti tj. nepoznatog, identificiraju se sa starim načinom rada i zaziru od povećanja posla ili učenja. Razlozi su razni, i otpor je uvijek velik ako se u promjeni ne vidi prilika za osobni rast i napredovanje.

Pri DX pak je promjena neizbježna jer digitalni alati djeluju uglavnom kao pojačalo. Dobre procese učinit će daleko boljima, a one loše će raskrinkati i učiniti još gorima (ako se ne promjene).

Moja je poruka svim kolegama koje sam možda i naveo na previše “tehnički” odgovor: uvijek mislite na ljude. U njima svaka promjena uspijeva ili pada. Želite li optimizirati operacije ili raditi na novim tržištima i modelima poslovanja, sjetite se kako promjena počinje u glavi koja kaže: ljudi su najvažnijiSvaka ostvariva strategija kreće upravo od toga: kako neželjenu promjenu u očima ljudi pretvoriti u primamljivu priliku za rast.

Promjena veličine fonta
Kontrast